• Kompletterande info kring sommarvattnet

    Vi förstår att många upplever frustration över att vattnet fungerar tidvis men sedan slutar. Föreningens vattensystem består av två borrhål — sommarhålet och vinterhålet. Normalt sett driftsätts sommarhålet tidigt i säsongen och bidrar med den huvudsakliga kapaciteten. I år är sommarhålet tyvärr fortsatt avstängt på grund av de bakteriefynd (E. coli) som påvisades i aprilproverna. Det innebär att föreningen för tillfället enbart försörjs av vinterhålet, vars kapacitet inte är tillräcklig för att möta hela föreningens normala förbrukning. Resultatet är att tankarna töms snabbare än borrhålet hinner fylla på dem — och när nivån sjunker för lågt stängs distributionen av automatiskt för att skydda pumparna. Under natten fylls tankarna på igen och cykeln upprepas. Så här kommer det tyvärr vara tills sommarvattnet aktiveras. Vad vi gör: Styrelsen prioriterar att lämna in nya vattenprover på sommarhålet så snart som möjligt. Så snart proverna visar godkänt resultat kan sommarhålet aktiveras och situationen normaliseras. För tillfället finns det tyvärr ingenting vattenfogdarna eller styrelsen kan göra då systemet fungerar som det ska och vinterhålet levererar vatten på maxnivå. Vad du kan göra: Undvik att använda stora mängder vatten mitt på dagen. Fyll varmvattenberedare och duscha hellre på kvällen eller natten när förbrukningen är låg och tankarna fylls på. Föreningen Fritidsområdet Flisbergen 1 maj
  • Status sommarvattnet

    Vid säsongsstarten fylls tomma slangar och varmvattenberedare hos fastigheterna, vilket innebär en högre vattenförbrukning än normalt i inledningen. Detta normaliseras efterhand som systemet är fullt. Allt i pumphuset fungerar som det ska. Bägge vattentankarna — med en total kapacitet på 12 000 liter — fylls på löpande. Det som inträffade igår, och som kan uppkomma igen under inledningsfasen, är att tankarna tillfälligt töms snabbare än de hinner fyllas. Det innebär sjunkande tryck och på vissa platser begränsat eller inget vattenflöde. Som vi tidigare informerat om används vinterhålet som vattenkälla denna säsong. Vinterhålet är godkänt mikrobiologiskt men har lägre kapacitet än sommarhålet, vilket påverkar systemets totala leveransförmåga. Vi arbetar aktivt med att installera ett reningssystem så att även sommarhålet kan tas i drift — det har betydligt högre kapacitet och är vår målsättning att ha i bruk så snart som möjligt. Vi ber er att vara extra sparsamma med vattnet under uppstartsfasen Föreningen Fritidsområdet Flisbergen 1 maj
  • Sommarvattnet är nu på

    Sommarvattnet är nu på. Det går bra att använda i enlighet med tidigare rekommendationer. Under uppstartsarbetet har det gått åt ca 30 000 liter vatten. Det innebär att vinterhålet sköljts igenom ordentligt och fyllts på med färskt grundvatten. Vår förhoppning är att järn- och manganhalterna har sjunkit tillbaka till lägre nivåer. På onsdag nästa vecka kommer vi skicka in nya vattenprover. Styrelsen har i veckan fått in offert på filterlösning. Dokumentet "Investeringsbehov 2026–2028" är uppdaterat med de senaste siffrorna. Styrelsen har också gjort några omprioriteringar. Dessa finns också med. Vi ser fram emot en härlig valborgshelg! 🎉 Föreningen Fritidsområdet Flisbergen 30 apr
  • Visa fler nyheter